نرم افزار Media Asset Management
نرم افزار Media Asset Management یا همان سامانه مدیریت محتوای چند رسانه ای یک راهکار ضروری برای هر شرکت، سازمان، ارگان و یا هر تیمی است که به نحوی کار روزانه اش به محتواهای چند رسانه ای گره خورده و نیاز به طبقه بندی محتوا ها، جستجوی پیشرفته و تسریع در یافتن محتوای مد نظر، مکان یابی محتوا ها، انتشار و توزیع محتوا و همچنین آرشیو و نگهداری محتوا های چند رسانه ای در زمان های دلخواهش می باشد.
اهمیت نرم افزار Media Asset Management در کسب و کارهای مدرن
در دنیای امروز، دسترسی به ویدئو، صوت و محتواهای چندرسانه ای به دلیل افزایش استفاده از اینترنت، رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی، آسان تر و سریعتر شده است. طبق جدید ترین بررسی ها بیش از ۸۰ درصد از کل ترافیک جهانی اینترنت، به ارسال (اشتراک) و دریافت (مشاهده) فایل های ویدیویی اختصاص دارد. از سال 2020 تا 2021 و تنها در عرض یک سال، تعداد مجموع صفحات اینترنتی شامل ویدئو و محتوای چندرسانهای، ۱۱ درصد رشد داشته است. این امر به صورت مستقیم اهمیت نرم افزار Media Asset Management را در کسب و کار های مدرن نشان می دهد.
کاربرد نرم افزار Media Asset Management در بازاریابی
طی سال های اخیر، ویدئو و استریم صدا و تصویر، قدرت بلا منازع رقابت در دنیای بازاریابی، کسب و کار، اطلاع رسانی، تبلیغات، سرگرمی، آموزش و … بوده است. 90 درصد از عموم مصرف کنندگان در سراسر جهان (فارغ از جنس، نژاد، ملیت و …) می گویند که مشاهده ویدئو و تصویر های تبلیغاتی در تصمیم گیری برای خرید محصول مورد نظرشان موثر بوده و شرکت هایی که به طور مرتب و فزاینده از محتوای چند رسانه ای برای معرفی محصولات و خدمات خود استفاده کرده اند، ۶۶ درصد بیشتر از رقبای خود در جذب مشتری و مخاطب موفق بوده اند. بنابراین داشتن نرم افزار Media Asset Management در عصر حاضر برای بازاریابان بسیار مفید خواهد بود.
کاربرد نرم افزار Media Asset Management در آرشیو و یافتن سریع محتوای مد نظر
اکنون شرکت ها و سازمان های بزرگ، بسته به نیاز روز افزون به محتواهای چند رسانه ای، دارای آرشیو های اختصاصی حجیم از فایل های ویدیویی هستند و به طور متوسط صدها ویدئوی جدید به صورت هفتگی به این آرشیوها اضافه می شود. ورود محتوا در برخی از مراکز رسانهای مثلا برای یک شبکه پرمخاطب تلویزیونی به ده هزار فایل ویدیویی در هفته می رسد که حتماً نیازمند مدیریت دقیق و حرفه ای برای طبقه بندی، آرشیو، جستجو و آماده سازی برای انتشار هستند. یک نرم افزار Media Asset Management باید تمامی این نیاز ها را پوشش دهد.
اهمیت نرم افزار Media Asset Management در کسب و کارهای مختلف
تولید و یا تامین ویدئو به تنهایی کافی نیست. آماده سازی برای انتشار محتوا، تولید ورژن های نهایی مناسب برای انتشار در رسانههای مختلف، آرشیو صحیح، غنی سازی دقیق، امکان جستجوی پیشرفته و … همگی فرآیندهایی مهم و حتی ضروری برای سازمان های مدرن و مراکز رسانه محور محسوب می شوند. پیاده سازی، اجرا و مدیریت این فرایندهای تخصصی، غالبا توسط سامانه های جامع و یکپارچه مدیریت محتوای چند رسانه ای Media Asset Management System انجام می شود.
هرچه تعداد ویدیوهای ورودی (تولیدی یا تأمینی) به سازمان بیشتر و متنوع تر باشد، نیاز به طبقه بندی بهتر و جستجوی پیشرفته تر برای یافتن سریع تر و آماده سازی حرفه ای محتوا بیشتر شده و نقش سامانه مدیریت محتوا پررنگ تر خواهد بود.
گروه مهندسی صمیم با تولید سامانه اختصاصی مدیریت محتوای چندرسانه ای، همپای فن آوری های روز دنیا، امکان دسترسی آسان به محتوای مناسب با فرمت مناسب و در زمان مناسب را برای شرکت ها و سازمان های مختلف با هر تعداد محتوای چند رسانه ای در هر فرمت، حجم و کیفیت را فراهم می کند.
ویژگی های سامانه مدیریت محتوای صمیم (Samim Media Asset Management)
در سامانه مدیریت محتوای چند رسانه ای صمیم یا همان نرم افزار Media Asset Management صمیم، تمام فرایندهای مورد نیاز شما (برای مدیریت محتواهای چندرسانه ای)، تعریف، مدلسازی و تست شده و نیروی انسانی مناسب برای انجام و اجرای کامل آن ها تخصیص می یابد. علاوه بر این موارد، امکانات و قابلیت های دیگری نیز در اختیار شما قرار می گیرد تا بتوانید محتواهای ورودی به سازمان را طبقه بندی، مدیریت و منتشر نموده و یا ورژن های مناسب را برای اشتراک در رسانه های مختلف آماده کنید:
1- بهسازی تمام فرایندهای مدیا محور از لحظه ورود تا لحظه انتشار و آرشیو مدیا
2- ذخیره و نگهداری تمام محتواهای ورودی به سازمان، در یک فضای امن و اختصاصی با دسترسی های تعریف شده
3- ادیت (برش و ادغام) فوری و در لحظه فایل های ویدئویی
4- امکان تعریف و ایجاد دسترسی به بخش های مختلف سامانه و محتواهای مورد نظر کاربران
5- امکان بکارگیری میکرو سرویس های هوش مصنوعی در فرآیندها
6- امکان ایجاد تنظیمات اختصاصی و سفارشی سازی سامانه بر حسب نیاز و نوع فرایندهای مورد نظر
7- امکان آماده سازی سریع و انتشار به موقع محتوای مناسب در رسانه های مختلف
8- امکان انجام کار تیمی و گروهی موثر برای پیاده سازی فرآیندهای مدیا محور
مهمترین ویژگی نرم افزار Media Asset Management صمیم
تعریف، مدل سازی، پیاده سازی، سفارشی سازی و مانیتورینگ فرایندهای سازمان در قالب BPMS و بر مبنای استاندارد جهانی BPMN 2.0 ، بدون شک یکی از مهمترین قابلیت ها و مزیت های رقابتی سامانه مدیریت محتوای صمیم محسوب میشود. این ویژگی مهم می تواند سامانه مدیریت محتوای صمیم به همراه تمام تنظیمات فعال، پایگاههای داده، مدل های فرآیند، کاربران تعریف شده، سطوح دسترسی و … را به هر سامانه استاندارد مدیریت فرایند دیگری متصل کرده و یکپارچگی عملیاتی قدرتمندی را در سازمان ایجاد کند.
استفاده از مدل سازی در فضای BPMS و با استفاده از استاندارد BPMN باعث شده تا با دقت بالایی بتوان فرآیند های مورد نیاز را طراحی و مستقر کرد. با کمک این ویژگی منحصر به فرد امکان اعمال تغییرات در فرایند ها جهت بهبود مستمر فرآهم شده است. این امر مدیریت محتوای چند رسانه ای و بهره گرفتن از کار تیمی را بهبود بخشیده و سبب افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها و در نهایت افزایش مخاطبان خواهد شد. داشتن این ویژگی نرم افزار Media Asset Management ارائه شده توسط شرکت صمیم را از سایر رقبای بین المللی متمایز میکند.
تفاوت میان سامانه های مدیریت محتوای چندرسانهای (Media Asset Management) با سامانه های مدیریت محتوای دیجیتال (Digital Asset Management)
سامانه های مدیریت محتوای چندرسانهای (MAM)، برای مدیریت اختصاصی فایل های چند رسانه ای صدا و ویدیو از مرحله دریافت تا انتشار و آرشیو محتوا به کار می رود اما سامانه های مدیریت محتوای دیجیتال (DAM)، برای مدیریت تمامی انواع فایل ها، شامل اسناد متنی و چاپی، تصاویر و … علاوه بر فایل های چندرسانه ای ( صدا و ویدیو ) مورد استفاده قرار می گیرند. البته شرکت صمیم قابلیت ارائه سامانه مدیریت محتوای چند رسانه ای Digital Asset Managementرا نیز در قالب پروژه های مستقل دارد. در زیر به برخی از ویژگی های قابل ارائه در اینگونه سامانه ها اشاره شده است:
- سادگی کاربرد
- متادیتا های اختصاصی و سفارشی
- ورود فایل ها و محتویات رسانهای در هر سایز و فرمت
- تغییر و بروزرسانی متادیتاها بر حسب نیاز در طول زمان
- ذخیره الگوهای جستجو
- بهره گیری از OCR
- خودکار سازی فرایندها و تعریف ساده دسترسیها
- سفارشی سازی گردش کار
- تامین امنیت سامانه
- مدیریت حرفهای دریافت و انتشار محتوا
کاربردهای مختلف نرم افزار Media Asset Management صمیم
با این وجود که سامانه مدیریت محتوای چند رسانه ای صمیم(نرم افزار Media Asset Management) در هر شرکت، سازمان و کسب و کاری می تواند کاربرد داشته باشد اما نهایتاً مجموعه های زیر به دلیل نیاز روزافزون به تولید و تامین محتوای چندرسانهای ( ویدئو و صوت ) و ضرورت تعریف فرآیندهای اختصاصی محتوامحور، بیشترین سود را از بکارگیری سامانه های مدیریت محتوا می برند. جدیدترین بررسی ها نشان می دهد که استقرار یک سامانه مدیریت محتوا، می تواند تا 40 درصد صرفه جویی در هزینه های مستقیم یا غیرمستقیم سازمان ایجاد کند.
MAM در شبکه های رادیویی و تلویزیونی
بیشترین کاربرد سامانه مدیریت محتوای چندرسانهای صمیم(نرم افزار Media Asset Management) به شبکه های رادیویی و تلویزیونی مربوط میشود.
محتواهای چند رسانه ای، غالباً با ارزش ترین دارایی و اساس کسب و کار این مراکز محسوب میشود و بنابراین مدیریت آن از بالاترین اهمیت ممکن برخوردار است. با توجه به همین مسئله شرکت صمیم یک راهکار اختصاصی تحت عنوان “سامانه اتوماسیون شبکه های تلویزیونی” بر مبنای راهکار جامع مدیریت محتوای چند رسانه ای برای این مراکز در نظر گرفته است.
MAM در موسسات رسانهای و خبرگزاری ها
برای این گروه از سازمان ها، سرعت انجام فرآیندهای مدیا محور، مدیریت گردش کار، تگ گذاری و جستجوی محتوا و نیز ممیزی و بازبینی محتوای قابل انتشار اهمیت بسیار بالایی دارد. سامانه جامع مدیریت محتوای چندرسانهای صمیم با ارائه امکانات و قابلیت های حرفه ای این نیازها را به خوبی پوشش می دهد و به رسانه ها کمک می کند تا در سریع ترین زمان ممکن باکیفیت ترین اخبار را تولید و انتشار دهند و به سادگی به دیتاهای قبلی و ارشیو رسانه ای دسترسی داشته باشند و به محتواهای مد نظر خود در سریع ترین زمان ممکن دست یابند.
MAM در موسسات آموزشی و فرهنگی
سازمان ها و نهادهای فعال در حوزه آموزش و فرهنگ برای مدیریت حجم بسیار بالایی از محتواهای تولیدی و تامینی خود و نیز کنترل ورژنینگ و فرمت های متعدد از این محتواها، نیاز مبرمی به سامانه های حرفه ای مدیریت محتوا دارند.
با استفاده از سامانه مدیریت محتوای چند رسانه ای صمیم(MAM)، نیاز به جستجوی پیشرفته محتوا، باز تولید محتوا های جدید از محتواهای موجود، ضبط و آرشیو محتواهای تامینی، تهیه خروجی های مناسب برای رسانههای مختلف، مدیریت و مانیتورینگ فرایندها و غیره به راحتی پوشش داده می شود.
MAM در باشگاهها و فدراسیون های ورزشی
محتوای چندرسانهای شامل فایل های ویدیویی و صوتی، بخشی از سرمایه عظیم و ارزشمند باشگاهها، فدراسیون ها و مراکز فعال در حوزه ورزش محسوب می شود. اخبار، مسابقات زنده، اتفاقات، هیجانات و حواشی ورزشی و غیره، مورد توجه شدید مخاطبان رسانه های مختلف قرار دارد که اهمیت تولید، تامین و انتشار به موقع محتوا را افزایش میدهد. سامانه جامع مدیریت محتوای چند رسانه ای صمیم(نرم افزار Media Asset Management) با ارائه قابلیت هایی نظیر تهیه چیدمان پخش و کنداکتور، تولید لیست پخش تلویزیونی و رادیویی، تگ گذاری و مدیریت متادیتای محتوا و نیز مدیریت آرشیو و جستجوی پیشرفته محتوا می تواند در افزایش کیفیت تولید و انتشار محتواهای صوتی و تصویری موثر باشد.
MAM در گروه های بازاریابی و روابط عمومی
تعدد و تنوع فایل های صوتی و تصویری با فرمت های مختلف در بخش بازاریابی، برندینگ، روابط عمومی و یا سمعی بصری سازمان ها امری بدیهی است. این محتواها میتوانند به مراسم های عمومی و خصوصی، کنفرانس ها و همایش های زنده یا ضبط شده، اطلاعات برندینگ و بازاریابی، فیلم های تولید شده، آرشیو های بزرگ پروژه های تولید محتوا و … مربوط باشند. در مدیریت این محتوا ها، قابلیت هایی نظیر کنترل ورژنینگ و خروجی های نهایی فایل های چند رسانه ای، مدیریت کار تیمی و گروهی، مدیریت گردش کار، مدیریت بهینه آرشیو و جستجوی مدیا و … از اهمیت بالایی برخوردار هستند که همگی توسط سیستم جامع مدیریت محتوای چند رسانه ای صمیم(نرم افزار Media Asset Management) به راحتی و به سرعت در اختیار کاربران قرار می گیرند.