HD سازی شبکه های تلویزیونی
HD سازی شبکه های تلویزیونی چگونه است؟
با توجه به اینکه ما امروز در عصر تکنولوژی زندگی می کنیم توقع مخاطبین تلویزیونی، همزمان با رشد تکنولوژی در حال افزایش بوده و رسانه ها برای جذب آنها می بایست با تغییرات روز دنیا همگام شوند. به همین سبب، مبحث HD سازی شبکه های تلویزیونی نیز به مسئله بسیار مهمی تبدیل شده است. چرا که تنوع رسانه ها موجب شده تا بسیاری از مخاطبین تلویزیون در سال های اخیر به پلتفرم های پر شمار دیگر روی بیاورند. از این رو اداره کنندگان شبکه های تلویزیونی با چالش هایی جدی در حوزه جذب مخاطب روبرو شده اند.
مقدمات HD سازی شبکه های تلویزیونی
برای اینکه یک برنامه تلویزیونی تهیه و ضبط گردیده و بر روی آنتن برود، تجهیزات بسیاری دست بدست یکدیگر داده و سیگنال نهایی را آماده پخش می کنند. با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی و تاثیرپذیری آن بر صنایع الکترونیک، تجهیزات استودیویی نیز تحت تاثیر قرار گرفته و کیفیت تصاویر تلویزیونی به طور چشمگیری بالا رفته است. فرمت HD با دارا بودن رزولوشن ۱۰۸۰x۱۹۲۰ تصاویر با کیفیت و جالب توجهی برای بیننده به نمایش می گذارد.
در داخل استودیوی تلویزیونی استاندارد، تجهیزات متعددی جهت ساخت یک برنامه، مورد استفاده قرار می گیرند که می توان آنها را به چند گروه اصلی تقسیم نمود:
- منابع ورودی
- دوربین ها که وظیفه تهیه تصاویر متحرک را بر عهده داشته و آنها را تبدیل به سیگنال ویدئو می نمایند .
- اکسترنال ها که در واقع سیگنال هایی هستند که از خارج مجموعه به استودیو وارد شده و می بایست توسط کارت های مبدل و سینک کننده (UDC و Embeder) به تجهیزات داخل استودیو اتصال پیدا کنند .
- پلیرها که تصاویر از قبل ضبط شده بر روی فایل و یا مدیاهای دیگر را پخش می کنند و معمولا باید توسط توزیع کننده های سیگنال ویدئوی دیجیتال (DVD) تقسیم شوند .
- منابع گرافیکی که تصاویر تکمیلی همچون کاراکتر ژنراتور و غیره را پخش می کنند .
- سویچرها که شامل میکسر ویدئو و ماتریس تصویر میشود و جهت میکس منابع و تصاویر ورودی بکار میروند. در استودیوهای قدیمی از چند سویچر بصورت جداگانه برای سویچ منابع به منظور بررسی تکنیکال تصویر، سویچ کردن Emergency خروجی، تعیین ورودی های سیستم ضبط و غیره استفاده می گردید. در استودیوهای جدید از ماتریس تصویر که دستگاهی چند منظوره بوده و همه این سویچرها را در یکدیگر تجمیع نموده استفاده میشود. ماتریس با دارا بودن کنترل پنل های سخت افزاری و نرم افزاری می تواند کلیه چیدمان های منابع ورودی و خروجی را جهت تولید برنامه های مختلف تغییر دهد.
- سیستم های مانیتورینگ که در استودیوهای قدیمی با تعدادی مانیتور ۱۴ اینچ برای نمایش منابع ورودی و مسیرهای خروجی استفاده میشد. اما در استودیوهای جدید از دستگاهی بنام مالتی ویوئر استفاده می شود که در حقیقت یک سیستم سوئیچینگ قوی به همراه چیدمان گرافیکی بوده و می تواند تمام منابع ورودی و مسیرهای خروجی را بر روی دو مانیتور بزرگ و با کیفیت بالا برای کارگردان و دیگر عوامل به نمایش بگذارد.
- مبدل های خروجی که فرمت های مختلف را برای پخش تلویزیونی آماده می نمایند.
بلوک دیاگرام ساده ای از تجهیزات استودیویی و ارتباط آنها با یکدیگر را در شکل زیر می بینیم:
ارتباط صوتی دو طرفه
جهت ارتباط صوتی بین عوامل استودیو از جمله کارگردان، منشی صحنه، تصویربردار، صدابردار و… از سیستم اینترکام استفاده می شود که در جدیدترین نوع این سیستم می توان به اینترکام بر بستر IP که کاملا عاری از نویز، با قابلیت برنامه ریزی بالا و ارتباط بین یونیت ها تا مسافت های طولانی است اشاره نمود.
راهکار HD سازی
شرکت دانش بنیان صمیم که گام های بلندی در زمینه طراحی و ساخت محصولات استودیویی برداشته، برای HD سازی استودیوهای قدیمی پیشنهادات ویژه ای دارد.
از جمله طراحی و ساخت تمامی کارت های واسط استودیویی که شامل مبدل ها، توزیع کننده ها، مانیتورینگ ها و میکسر می شود .
از این گونه تولیدات می توان به چندمورد اشاره نمود:
۱- دیستریبیوتر ویدئوی اچ دی (DVD-3214)
۲- مولتی استاندارد کانورتور که در داخل خود امبدر و دی امبدر نیز دارد (UDC-3455)
۳- ماتریس ویدئو یا قلب سیستم استودیو (SDE-4848)
۴- ماتریس ویدئو با ۳۲ ورودی و ۶ خروجی و مجهز به سه خروجی کلین (SDE-3206)
۵- مالتی ویوئر با قابلیت بالا (MIP-4806)
۶- میکسر ویدئو HD با امکانات روز دنیا با دارا بودن ۲۴ ورودی و۱۰ خروجی (PVS-2024)
۷- میکسر ویدئو HD با امکانات روز دنیا 1 MEبا دارا بودن ۱۶ ورودی قابل ارتقا به ۲۴ ورودی و ۶ خروجی (PVS-1020)
۶- مبدل سیگنال ویدئو به فیبر نوری برای ارسال سیگنال ویدئو به مسافت های دور (EOD-3902) دو کانال
۷- مبدل سیگنال ویدئو به فیبر نوری برای ارسال سیگنال ویدئو به مسافت های دور (EOS-3901) تک کانال
۸- مبدل فیبر نوری به سیگنال ویدئو برای دریافت سیگنال از مسافت های دور (OED-3903) دو کانال
۹- مبدل فیبر نوری به سیگنال ویدئو برای دریافت سیگنال از مسافت های دور (OED-3903) تک کانال
۱۰- انتقال سیگنال ویدئو بر بستر IP بصورت رفت و یا برگشت برای ارسال و دریافت (IPG-2000)
۱۱- کنترل پنل تک یونیت برای استفاده ماتریس و سویچ کردن ۱۶ ورودی و ۱۶ خروجی (CPE-1616)
۱۲- کنترل پنل دو یونیت برای استفاده ماتریس و سویچ کردن ۳۲ ورودی و ۳۲ خروجی (CPE-3232)
۱۳- کنترل پنل تک یونیت با قابلیت پیکر بندی و دارای نمایشگر OLED (CPE-1032)
۱۴-کنترل پنل تک یونیت با قابلیت سویچ کردن ۱۶ ورودی به ۱ خروجی (CPE-0161)
۱۵-سابرک دو یونیت همراه دو عدد پاور با قابلیت نصب ۸ کارت و مجهز به سیستم کنترل تحت شبکه (SRM-0655)
۱۶-سابرک تک یونیت همراه دو عدد پاور با قابلیت نصب ۲ عدد کارت و مجهز به سیستم کنترل تحت شبکه (SRM-645)
امیدواریم در این مقاله به خوبی موضوع HD سازی شبکه های تلویزیونی را بیان کرده باشیم. ممنون بابت همراهی تان…